Dé Dag voor het Notariaat 2023 – *7e editie*
Programma van De Dag voor het Notariaat (22 sept 10:00 – 16:30 uur)
Subsessies (13:00 – 16:30 uur)
16 Subsessies (3 rondes met 5 á 6 keuzes per ronde)
De onderwerpen zijn bekend! In de middag vinden er drie rondes plaats. U kunt kiezen uit vijf of zes verschillende subsessies per ronde! Bekijk hieronder de ronde-indeling en de verschillende subsessies:
Ronde 1
Spreker: mr. dr. Claudia Siewers: notarieel jurist en directeur-bestuurder bij de Stichting Visitatie Woningcorporaties Nederland.
Warmtenetten zijn een belangrijk deel van de transitie naar een gasvrije wijk. De aansluiting van het appartementencomplex blijkt voor heel wat hoofdbrekens te zorgen in de praktijk. Aan de hand van een casus in Schiedam neemt Claudia Siewers u mee door de praktijk van de aansluiting op een warmtenet.
Spreker: mr. Els Marie van Amersfoort is sinds oktober 2022 als notarieel jurist werkzaam bij FBN Juristen. Daarnaast is zij als docent verbonden aan het Centrum voor Notarieel Recht van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Op dit moment zit deze sessie vol! Indien u interesse heeft in een plek op de wachtlijst, dan kunt u dat bij uw keuze (bij de opmerkingen) doorgeven.
In de praktijk wordt nog regelmatig gebruik gemaakt van tweetrapsmakingen. Een tweetrapsmaking kan worden ingezet om de vererving te sturen of vanuit fiscale overwegingen. De uitvoering van een tweetrapsmaking verloopt echter niet altijd even soepel.
In deze subsessie komen civielrechtelijke en fiscale aandachtspunten van een tweetrapsmaking aan bod. Onder meer:
- Wat is het verschil tussen een tweetrapserfstelling en een tweetrapslegaat en wanneer is een tweetrapsmaking interessant?
- Mag de bezwaarde vervreemden en verteren en/of schenken?
- Hoe om te gaan met een vooroverleden bezwaarde?
- Wat zijn de fiscale gevolgen van een tweetrapsmaking?
- Hoe doet u aangifte erfbelasting voor de bezwaarde en de verwachter? (o.a. toepassing vrijstellingen en verkrijgingen vrij van recht)
Ook aan de orde komen de vragen of het gevolgen heeft als de verwachter op het tijdstip van zijn verkrijging bijvoorbeeld niet meer als partner of ANBI kwalificeert, en wat de fiscale gevolgen zijn als de erflater, de bezwaarde of verwachter in het buitenland woont.
Spreker: mr. Brigitte Lhoëst, zelfstandig juridisch adviseur bij Internationaal FamilieRecht Advies, gespecialiseerd in internationaal huwelijksvermogens- en erfrecht.
Met de introductie van de Europese Erfrechtverordening in 2015 is de notaris bij nalatenschappen met een buitenlandse component geconfronteerd met nieuwe regels betreffende rechtsmacht, het toepasselijk erfrecht en de afgifte van (Europese) verklaringen van erfrecht. Deze nieuwe regels roepen in de praktijk onvermijdelijke nieuwe rechtsvragen op. Het is het Europese Hof van Justitie dat de uitleg van de bepalingen van de Erfrechtverordeningen geeft. Deze uitleg dient te worden gevolgd in alle vijftien lidstaten. In deze subsessie bespreekt de docent, aan de hand van de recente uitspraken van het Hof, de bevoegdheid van de notaris om een Europese Verklaring van erfrecht dan wel een lokale verklaring van erfrecht af te geven, alsmede de erkenning en uitvoerbaarheid van deze verklaringen in de overige lidstaten.
Spreker: mr. Anja van Meurs, adviseert en doceert op het gebied van ondernemingsrecht en de Wwft.
Het oprichten van een bv door meerdere aandeelhouders komt vaak voor. Maar niet zelden is de focus daarbij op de statuten en worden de contractuele mogelijkheden onvoldoende met de aandeelhouders besproken. Afspraken in een aandeelhoudersovereenkomst buiten de statuten om, in combinatie met of ter uitwerking van de statuten: in alle gevallen vormen beide documenten een totaalpakket om de samenwerking tussen aandeelhouders vorm te geven. Soms omdat de aandeelhouders dit zo willen, soms omdat ze wel moeten (vanwege een vennootschapsrechtelijke beperking).
Het notariaat laat hier kansen liggen.. Zonde!
De subsessie is praktisch van insteek: aan de hand van ‘wensen van de cliënt’ gaan we bespreken wat uw advies kan zijn en waarom. Kies je voor een statutaire en/of contractuele regeling? Hoe geef je de regeling vorm? Wat zijn de rechtsgevolgen?
Spreker: dr. mr. Fred Schonewille is legal mediator en mediation advocaat, docent (Hoefnagels Academie) en hoofdredacteur van Tijdschrift Conflicthantering en ondernemer. Hij was voorheen notaris, universitair docent /onderzoeker en Tweede Kamerlid.
Mediation heeft in de afgelopen 25 jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en zich een sterke positie verworven binnen het juridische domein. Inmiddels is mediation de eerste weg die wordt bewandeld door partijen als het gaat om echtscheidingen en arbeidszaken, maar ook als het gaat om de afwikkeling van nalatenschappen, zakelijke conflicten en kwesties binnen familiebedrijven en binnen het strafrecht wordt mediation steeds vaker toegepast. Ook zijn preventieve vormen van mediation ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld premarital mediation, die voorzien in een steeds grotere behoefte. Wat echter opvalt is dat de ontwikkeling van mediation binnen het notariaat helaas achterblijft.
In deze interactieve subsessie behandelt Fred Schonewille eerst kort enkele actuele ontwikkelingen op het terrein van mediation, waaronder de wetgeving (motie VVD/CDA juli 2022 en het pas verschenen boek: De bevordering van mediation: het wetgevingsproces, Van der Steur/Schonewille/Krale), de instapvergoeding per 1 maart 2023 en Tijdschrift Conflicthantering / Nederlandse Mediation. Het grootste gedeelte van de beschikbare tijd wordt uiteraard besteed aan het thema Mediation in de notariële praktijk.
Daarbij is onder meer aandacht voor:
- de rol van de notaris notaris en de rol van de (notariële) mediator: beperkingen en mogelijkheden;
- toepassingsmogelijkheden van mediation in de notariële praktijk:
- nalatenschapsmediation;
- mediation in de context van het familiebedrijf;
- mediation in zakelijke conflicten;
- Premarital Mediation;
- Mediation Advocacy.
Sprekers: mr. Laura Welkers (partner van FBN Juristen), Lisanne van Noorle Jansen (marketingspecialist bij FBN Juristen), Merel van Beekum (marketingspecialist bij marketingbureau UBO) en Vincent van Kruisbergen (Art Director bij marketingbureau UBO).
“Notarissen hebben in april, voor de vierde maand op rij, minder akten gepasseerd dan in dezelfde periode vorige jaar”, aldus een bericht van de KNB. Hoewel er voorlopig nog genoeg werk is, onderstreept het wel de noodzaak van een goede voorbereiding op eventueel mindere tijden. Hoe onderhoudt u de relatie met uw belangrijke cliënten, en is uw notariskantoor dan aantrekkelijk voor het werven van nieuwe (interessante) cliënten?
Hoe zorgt u dat u zich duidelijk onderscheidend van concurrenten? Waar bent u als kantoor sterk in?
Deze sessie heeft een enigszins aangepaste vorm, om maatwerk voor uw eigen kantoorsituatie te leveren. Meld u daarom samen met collega’s aan, om interactief in gesprek te gaan en te kunnen inzoomen op úw specifieke kantoorsituatie. U gaat naar huis met ten minste 3 praktische tips, zodat u direct aan de slag kunt!
Plenaire gedeelte
Het eerste gedeelte van de sessie is plenair (maximaal 25 deelnemers); Merel van Beekum (marketingexpert, met inmiddels ruime ervaring in marketing voor notariskantoren) neemt u mee in de vele mogelijkheden van (on- en offline) marketing die er zijn voor uw notariskantoor.
- Hoe kunt u zich al met kleine veranderingen méér onderscheiden?
- Hoe vergroot u uw zichtbaarheid? En;
- Hoe zorgt u voor personeelsbehoud en dat u aantrekkelijk bent voor potentiële nieuwe medewerkers?
Want; ook dit laatste heeft maken met marketing! Waar staat uw kantoor voor, kan de nieuwe medewerker zich hiermee ‘verbinden’?
Wij hebben marketingexperts voor u klaarstaan die inmiddels ruime ervaring hebben met het notariaat en werken met notariskantoren.
Speeddate-ronde
Het tweede deel van de sessie is maatwerk: u gaat (eventueel met uw collega’s) ‘speeddaten’ met onze gesprekspartners die allen ruime ervaring hebben binnen zowel het notariaat, alsook met marketing. We gaan op zoek naar uw unieke verhaal, kijken naar uw communicatie (offline, website, LinkedIn, etc.), bekijken uw ‘winkelcommunicatie’ en nog véél meer. Dit alles voor een optimale klantbeleving en aantrekkingskracht van uw kantoor als (nieuwe) werkgever!
Na afloop heeft u een breed beeld van de kracht van marketing voor uw notariskantoor en praktische tips (op maat!) om direct mee aan de slag te gaan.
Ronde 2
Spreker: mr. Joost Verploegen: notaris bij Bruggink & van Beek Notarissen Adviseurs, gespecialiseerd in vastgoed en agrarisch recht.
Beperkingen in garanties bij de verkoop van vastgoed kunnen zowel zien op de feitelijke staat als op de juridische staat van een object. Deze wijze van contracteren past in een verkopersmarkt, maar wat is het effect bij een veranderende markt? Zal dit juist leiden tot een uitbreiding van de garanties? Ook de invloed van een due diligence onderzoek bij de contractvorming zal worden besproken, denk aan ‘red flags’ en ‘key issues’.
Spreker: mr. dr. Marcel Kremer is als docent notariële vakken verbonden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en is gespecialiseerd in huwelijksvermogensrecht en erfrecht. Hij is gepromoveerd op het proefschrift ‘Huwelijk en vermogen’ (2013).
Tijdens de afwikkeling van een nalatenschap kunnen vragen ontstaan omdat de erflater tijdens zijn leven een of meer ‘jubeltonnen’ heeft geschonken. Wat betekent het bijvoorbeeld als de schenker in gemeenschap van goederen was gehuwd? Moet de schenking in dat geval voor de helft aan de schenker worden toegerekend als een beroep op de legitieme portie wordt gedaan? Welke gevolgen heeft een beroep op de legitieme nog meer? Wat betekent het voor de boedelafwikkeling als de schenker heeft bepaald dat de ‘jubelton’ in zijn nalatenschap moet worden ingebracht? Deze en andere vragen zullen tijdens de workshop aan de orde komen.
Spreker: mr. Jeroen van der Weele, notaris in Lelystad (Hak & Rein Vos Notarissen, sectie ondernemingsrecht), buitenpromovendus Radboud Universiteit.
Het onderzoek naar de UBO van een juridische entiteit is de ene keer eenvoudig, de andere keer (veel) lastiger. Hoe stel je nu vast wie de UBO’s zijn? Welke hulpmiddelen zijn er om dat onderzoek uit te voeren? Welke rol vervult de (kandidaat-)notaris bij de uitvoering van het onderzoek en welke verantwoordelijkheden berusten bij de (kandidaat-)notaris? Deze en andere vragen over de UBO-registratie worden veel gesteld en in deze subsessie zal getracht worden een antwoord daarop te geven.
Spreker: mr. Roel de Jong is sinds 2019 als notarieel en fiscaal jurist, docent en adviseur werkzaam bij FBN Juristen. Daarnaast is hij verbonden aan het Molengraaff Instituut voor privaatrecht van Universiteit Utrecht (docent overdrachtsbelasting) en is hij auteur van diverse literatuur.
De regelgeving en rechtspraak omtrent de heffing van overdrachts- en omzetbelasting is voortdurend in ontwikkeling en voor de notariële practici is het cruciaal om van die ontwikkelingen op de hoogte te blijven. Tijdens deze bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de laatste voor de notariële praktijk relevante ontwikkelingen op dit gebied, zoals de gevolgen van de veranderingen in de overdrachtsbelasting en omzetbelasting en de laatste jurisprudentie. De spreker zal de belangrijkste ontwikkelingen op een toegankelijke en praktische manier bespreken, zodat u als notarieel praktijkvoerder goed geïnformeerd blijft en uw cliënten optimaal kunt adviseren.
Spreker: Keetie Sijm is een NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) erkend expert coach en trainer voor fiscalisten, advocaten, accountants en notarissen.
Als notaris heeft u dagelijks verschillende petten op. U voert besprekingen en passeert akten, bent inhoudelijk eindverantwoordelijk, begeleidt uw medewerkers zo goed mogelijk en moet bovendien zorgen voor de juiste koers van uw kantoor. De combinatie van notaris en manager zijn is lastig, zeker bij een oververhitte praktijk in combinatie met krapte op de arbeidsmarkt, want; u moet ook aandacht voor groei en doorontwikkeling van uw personeel hebben. Bovendien heeft u wellicht te maken met een nieuwe generatie juristen, die niet altijd genoegen nemen met ‘zo hebben we het altijd gedaan’ en dingen soms anders willen. Dat maakt de rol van manager anno 2023 een grote uitdaging! Hoe past dit allemaal, met maar 24 uur in een dag?
Met dit onderwerp gaan we tijdens de interactieve subsessie ‘Alle ballen op de notaris’ aan de slag.
Ronde 3
Spreker: prof. mr. Jeroen Rheinfeld, partner bij FBN Juristen, docent agrarisch recht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en bijzonder hoogleraar agrarisch recht aan de Rijksuniversiteit Groningen.
De notariële praktijk krijgt regelmatig, bewust of onbewust, te maken met pachtrechtelijke kwesties. Dit speelt zowel in de registergoedpraktijk (bij vervreemding van regulier verpachte onroerende zaken kan men niet om het voorkeursrecht van de pachter heen), de familiepraktijk (wat zijn de erfrechtelijke gevolgen als de verpachter of pachter overleden is?), als ook in de ondernemingsrechtpraktijk (wat zijn de aandachtspunten van inbreng van verpachte onroerende zaken in een BV of NV?). In deze interactieve subsessie wordt u op de hoogte gebracht van diverse pachtrechtelijke kwesties die u in uw praktijk niet kunt missen. Er is veel ruimte voor vragen en het inbrengen van praktijkkwesties. Concreet worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Het voorkeursrecht van de pachter en de rol van de notaris
- ‘Koop breekt geen pacht’
- Pacht en erfrecht; gevolgen bij overlijden van pachter of verpachter
- De executeur en de pachtovereenkomst
- Inbreng van het gepachte in een rechtspersoon
- De BV in het pachtrecht
- Fosfaatrechten, pacht en de notaris
Spreker: mr. Joe van Anken, docent en promovendus aan de RuG.
Het levenstestament is de eerste groeipijntjes en kinderziektes ontgroeid; het wordt volwassen. Maar zoals de klassieke dertiger is ook het levenstestament in een zekere midlifecrisis terechtgekomen; wat beteken ik? Wat doe ik? En vooral: waartoe ben ik? Het levenstestament kan zichzelf deze vragen natuurlijk niet stellen, maar niks houdt ons tegen dit als vertegenwoordiger alsnog te doen, ter gelegenheid van deze bijeenkomst!
Spreker: mr André van Hoepen, kandidaat-notaris bij AKD N.V. en buitenpromovendus bij het Centrum voor Notarieel Recht aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Begin dit jaar is de consultatieronde voor Wet Modernisering Personenvennootschappen afgesloten. Na jaren van relatieve rust op dit terrein, lijkt met dit wetsvoorstel eindelijk de benodigde modernisering te zijn ingezet. Wat betekent het wetsvoorstel voor het notariaat? Welke veranderingen brengt het wetsvoorstel met zich en waar moet u als (notarieel) adviseur allemaal op letten? In deze bijeenkomst wordt ingegaan op de civielrechtelijke aspecten van het wetsvoorstel en zal in de interactieve subsessie ook worden stilgestaan bij de overeenkomsten en verschillen tussen huidige wet en (mogelijk) nieuwe wetgeving.
Spreker: drs. Jeroen Knol, partner bij O4 & Partners Private Office, begeleidt en ondersteunt ondernemers en vermogende families bij het bezit van vermogen. In het verlengde van zijn rol als adviseur verzorgt hij al ruim 20 jaar onderwijs op het snijvlak van fiscaliteit en vermogen.
Box 3 is nogal in beweging: allereerst een overbruggingsperiode met een onderscheid tussen sparen en overige bezittingen. Weet u wat onder welke categorie valt en bent u op de hoogte van de kansen en valkuilen bij peildatumarbitrage binnen box 3 en het boxhoppen tussen box 2 en box 3? Vervolgens schetst ervaren praktijkdocent Jeroen Knol de contouren voor de toekomstige belastingheffing in box 3 over het werkelijke rendement.
Spreker: mr. Leonie Rammeloo, advocaat bij TACT Advocaten, gespecialiseerd in tuchtrecht en beroepsaansprakelijkheid voor advocaten en notarissen.
Op de notaris rust de zorgplicht om de wensen van cliënten tot uitvoering te brengen. Zijn daar grenzen aan, en zo ja welke? Kan de notaris die zorgplicht ook beperken? Bijvoorbeeld: wanneer bij de cliënt ook andere adviseurs betrokken zijn of wanneer de cliënt slechts beperkte informatie of instructies heeft gegeven?
In deze subsessie gaat Leonie Rammeloo in op de tuchtrechtelijke maatstaf en de civielrechtelijke normstelling, mede aan de hand van recente jurisprudentie. Daarnaast bespreekt zij of en hoe een notaris klachten en claims over een beweerdelijke schending van de zorgplicht kan (proberen te) voorkomen.
Sprekers: mr. Laura Welkers (partner van FBN Juristen), Lisanne van Noorle Jansen (marketingspecialist bij FBN Juristen), Merel van Beekum (marketingspecialist bij marketingbureau UBO) en Vincent van Kruisbergen (Art Director bij marketingbureau UBO).
“Notarissen hebben in april, voor de vierde maand op rij, minder akten gepasseerd dan in dezelfde periode vorige jaar”, aldus een bericht van de KNB. Hoewel er voorlopig nog genoeg werk is, onderstreept het wel de noodzaak van een goede voorbereiding op eventueel mindere tijden. Hoe onderhoudt u de relatie met uw belangrijke cliënten, en is uw notariskantoor dan aantrekkelijk voor het werven van nieuwe (interessante) cliënten?
Hoe zorgt u dat u zich duidelijk onderscheidend van concurrenten? Waar bent u als kantoor sterk in?
Deze sessie heeft een enigszins aangepaste vorm, om maatwerk voor uw eigen kantoorsituatie te leveren. Meld u daarom samen met collega’s aan, om interactief in gesprek te gaan en te kunnen inzoomen op úw specifieke kantoorsituatie. U gaat naar huis met ten minste 3 praktische tips, zodat u direct aan de slag kunt!
Plenaire gedeelte
Het eerste gedeelte van de sessie is plenair (maximaal 25 deelnemers); Merel van Beekum (marketingexpert, met inmiddels ruime ervaring in marketing voor notariskantoren) neemt u mee in de vele mogelijkheden van (on- en offline) marketing die er zijn voor uw notariskantoor.
- Hoe kunt u zich al met kleine veranderingen méér onderscheiden?
- Hoe vergroot u uw zichtbaarheid? En;
- Hoe zorgt u voor personeelsbehoud en dat u aantrekkelijk bent voor potentiële nieuwe medewerkers?
Want; ook dit laatste heeft maken met marketing! Waar staat uw kantoor voor, kan de nieuwe medewerker zich hiermee ‘verbinden’?
Wij hebben marketingexperts voor u klaarstaan die inmiddels ruime ervaring hebben met het notariaat en werken met notariskantoren.
Speeddate-ronde
Het tweede deel van de sessie is maatwerk: u gaat (eventueel met uw collega’s) ‘speeddaten’ met onze gesprekspartners die allen ruime ervaring hebben binnen zowel het notariaat, alsook met marketing. We gaan op zoek naar uw unieke verhaal, kijken naar uw communicatie (offline, website, LinkedIn, etc.), bekijken uw ‘winkelcommunicatie’ en nog véél meer. Dit alles voor een optimale klantbeleving en aantrekkingskracht van uw kantoor als (nieuwe) werkgever!
Na afloop heeft u een breed beeld van de kracht van marketing voor uw notariskantoor en praktische tips (op maat!) om direct mee aan de slag te gaan.
Elke eerste deelnemer betaalt € 525 excl. btw. Komt u samen met een of meerdere collega’s? Ook in 2023 geldt er een collega-korting. Dat houdt in dat u slechts één keer de eerste deelnemersprijs van € 525 betaalt en uw collega’s van dezelfde kantoorvestiging kan meenemen voor € 350 per deelnemer.
Op deze dag kunt u 5 PE punten behalen (KNB, SOMN). Voor PE-punten van EPN, RB, NOB, NOvA/PO verstrekken wij op aanvraag een deelnamecertificaat.
Locatie: Buitenplaats Kameryck
Dit jaar zal deze dag plaatsvinden op een nieuwe locatie, namelijk: Buitenplaats Kameryck te Kamerik (nabij Utrecht).
De locatie is gelegen in het groene hart van Nederland, in de buurt van het dorp Kamerik.
Het adres is Oortjespad 3, 3471 HD Kamerik.
Met de auto: Buitenplaats Kameryck ligt op ongeveer 10 kilometer afstand van de snelweg A12. Vanaf de afrit Woerden/Kamerik volgt u de borden richting Kamerik. Na ongeveer 3 kilometer komt u bij een rotonde, hier gaat u rechtdoor en na ongeveer 1 kilometer ziet u de ingang van Buitenplaats Kameryck aan uw linkerhand.
Parkeren: Er is voldoende gratis parkeergelegenheid op het terrein van Buitenplaats Kameryck. U kunt uw auto parkeren op de aangegeven parkeerplaatsen bij de ingang van het terrein.
OV: Buitenplaats Kameryck is met het openbaar vervoer niet goed bereikbaar. De dichtsbtbijzijnde bushalte is ongeveer 2 kilometer verderop en er rijdt geen bus rechtsstreeks naar de locatie. Het is dus aan te raden om met de auto te komen of een taxi te nemen.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Eva Zuijderwijk-Visser van FBN Juristen via 088 – 22 22 123 of info@fbn.nl. Op De dag van het notariaat zijn de algemene voorwaarden van toepassing.